Fajnie, że czytasz ;)

Zajrzyj do newslettera. Tam pojawiają się powiadomienia o nowych pomocnych treściach, pełne teksty i bonusy (materiały dodatkowe, szablony itp.).

Lista wyzwań

Poniższe wyzwania powstały po analizie ponad trzystu odpowiedzi uczestników badania "Jak projektanci zdobywają klientów" (więcej)

Z jakimi wyzwaniami mierzą się kreatywni?

  • Odpowiednie podejście do klienta na różnych etapach współpracy (client life cycle): pierwszy kontakt, spotkanie, ofertowanie, formalności, onboarding, realizacja, podsumowanie projektu, obsługa po sprzedażowa.
  • Dopasowanie podejścia w zależności od rodzaju klienta lub projektu (jednorazowy projekt vs stała współpraca, duży klient vs mały)
  • Organizacja kwestii formalnych (umowy, specyfikacja, dokumentacja, zakres prac itd.)
  • Prowadzenie komunikacji (wybór kanałów i narzędzi, stosowany język i ton komunikacji)
  • Zarządzanie procesem poprawek i akceptacji (kiedy i jakiego feedbacku oczekujemy, radzenie sobie z opóźnieniami)
  • Utrzymywanie stałych relacji i kontaktów (również tych poza biznesowych).
  • Radzenie sobie w kryzysowych sytuacjach (opóźnione projekty, zaległości płatnicze, nieuczciwi klienci)
  • Radzenie sobie z trudnymi klientami (odmawianie,  klientom/asertywność (mały budżet, złe podejście, zbyt mało czasu)
  • Radzenie sobie z trudnymi klientami oraz wczesna identyfikacja sygnałów ostrzegawczych (działanie na oślep, szukanie najniższej ceny,  „to mi się ma podobać”, „wszystkim ma się podobać”, brak odpowiedzi, długi czas zwłoki w odpowiedzi, opóźnienia w płatnościach, ukryte osoby decyzyjne, nieetyczne zachowania).

 

Jak mówią o swoich wyzwaniach?

Wybrane odpowiedzi na pytanie „Jakie jest największe wyzwanie biznesowe z którym się obecnie zmagasz?”

  • Zaległości płatnicze.
  • Windykacja.
  • Problemy z płatnościami kontrahentów
  • poprawki, czekanie na opinię, które pozwalają przejść do dalszych etapów – to często sprawia, że praca bardzo się kumuluje lub mocno spowalnia (przeważnie ciężko to przewidzieć
  • Będąc na freelance często pracuje się kiedy jest praca. Klienci wykorzystują to do granic, zakładając że freelance dzieje się cały czas i cały dzień 24/7h )
  • Utrzymywanie stalej relacji i kontaktu z klientem
  • podpisywanie umów mówiących o zakresie ustalonych prac, itp.
  • profesjonalnie podejście do klienta
  • Zdarzają się sporadyczne przypadki, że po wykonaniu projektów klient stwierdza „nie zapłacę, bo mi się nie podoba”.
  • Akceptacja projektów w terminie
  • Cierpliwość do klientów
  • nieregularne wpłata wynagrodzeń, usprawienie komunikacji, trzymanie się harmonogramów dwie strony umowy
  • Odmawianie klientom, których podsywają osoby znajome, a których projekt z góry wydaje się być karkołomnym i długim zajęciem za niesatysfakcjonujące wynagrodzenie:)