Z jakimi wyzwaniami mierzą się kreatywni?
- Odpowiednie podejście do klienta na różnych etapach współpracy (client life cycle): pierwszy kontakt, spotkanie, ofertowanie, formalności, onboarding, realizacja, podsumowanie projektu, obsługa po sprzedażowa.
- Dopasowanie podejścia w zależności od rodzaju klienta lub projektu (jednorazowy projekt vs stała współpraca, duży klient vs mały)
- Organizacja kwestii formalnych (umowy, specyfikacja, dokumentacja, zakres prac itd.)
- Prowadzenie komunikacji (wybór kanałów i narzędzi, stosowany język i ton komunikacji)
- Zarządzanie procesem poprawek i akceptacji (kiedy i jakiego feedbacku oczekujemy, radzenie sobie z opóźnieniami)
- Utrzymywanie stałych relacji i kontaktów (również tych poza biznesowych).
- Radzenie sobie w kryzysowych sytuacjach (opóźnione projekty, zaległości płatnicze, nieuczciwi klienci)
- Radzenie sobie z trudnymi klientami (odmawianie, klientom/asertywność (mały budżet, złe podejście, zbyt mało czasu)
- Radzenie sobie z trudnymi klientami oraz wczesna identyfikacja sygnałów ostrzegawczych (działanie na oślep, szukanie najniższej ceny, „to mi się ma podobać”, „wszystkim ma się podobać”, brak odpowiedzi, długi czas zwłoki w odpowiedzi, opóźnienia w płatnościach, ukryte osoby decyzyjne, nieetyczne zachowania).
Jak mówią o swoich wyzwaniach?
Wybrane odpowiedzi na pytanie „Jakie jest największe wyzwanie biznesowe z którym się obecnie zmagasz?”
- Zaległości płatnicze.
- Windykacja.
- Problemy z płatnościami kontrahentów
- poprawki, czekanie na opinię, które pozwalają przejść do dalszych etapów – to często sprawia, że praca bardzo się kumuluje lub mocno spowalnia (przeważnie ciężko to przewidzieć
- Będąc na freelance często pracuje się kiedy jest praca. Klienci wykorzystują to do granic, zakładając że freelance dzieje się cały czas i cały dzień 24/7h )
- Utrzymywanie stalej relacji i kontaktu z klientem
- podpisywanie umów mówiących o zakresie ustalonych prac, itp.
- profesjonalnie podejście do klienta
- Zdarzają się sporadyczne przypadki, że po wykonaniu projektów klient stwierdza „nie zapłacę, bo mi się nie podoba”.
- Akceptacja projektów w terminie
- Cierpliwość do klientów
- nieregularne wpłata wynagrodzeń, usprawienie komunikacji, trzymanie się harmonogramów dwie strony umowy
- Odmawianie klientom, których podsywają osoby znajome, a których projekt z góry wydaje się być karkołomnym i długim zajęciem za niesatysfakcjonujące wynagrodzenie:)